Wednesday, January 6, 2010

Rahsia Mata Wanita


Dari mana datangnya cinta? Dari mata turun ke hati..... Mata juga mengungkap pelbagai makna....firasat tersirat.

Namun firasat ini hanyalah sekadar menambah pengetahuan, tentang tingginya rahsia pusaka Melayu lama yg kaya dgn pelbagai ilmu tilikan tentang insan bergelar WANITA.
Sejauhmana kebenaran tidaklah diketahui dan mungkin sekadar kebetulan semata-mata....
Melalui mata jugak kita seolah-olah boleh melihat insan itu sedang gembira,sedih,resah dan sebagainya..kata orang,mata sukar untuk menipu..so,jom kita baca apa sikap kita,pasangan kita atau orang-orang disekeliling kita melalui M.A.T.A !!!

Saiz mata kecil

-Peramah, banyak cakap, kurang pertimbangan.
-Lelaki boleh jadi kelam kabut akibat mulutnya.
-Bersikap periang tapi bila marah lambat sejuknya.
-Bila bercinta suka tukar pasangan kerana hatinya tidak pernah puas.
-Boleh bahagia dengannya jika dapat penuhi kehendak duniawinya dan melayan syahwatnya dengan baik.


Saiz mata sedang

-Sederhana
-tidak banyak berahsia
-ada pertimbangan
-bertanggungjawab serta perlukan belaian mesra suami

Saiz mata lebar

-Cukup kuat berahsia
- otak kurang cergas
-pemarah
-bertindak tanpa fikir panjang
-kurang teratur
-tiada arah tujuan dan putus asa.
-Tapi boleh setia.
-Nafsu syahwat tinggi.

Mata selalu berkedip

Pemaaf,
-senang dibawa berbincang,
-memahami dan sabar.
-Wanita ini baik

Mata jarang berkedip
Wanita ini istimewa,
-bijaksana,
-baik pekerti,
-setia, adil,
-bertanggungjawab,
-tidak cerewet, membantu dan membahagiakan.

Mata cengkung

-Kurang memuaskan,
-materialistik,
-hidup dengannya boleh sengsara,
-kata manis tapi bohong,
-mahu senang,
-mudah curang,
-bila anda susah dia tidak peduli.


Mata redup

-Wanita ini mudah dipermainkan,
- tidak dapat kawal emosi,
-hati tidak tetap,
- banyak kenalan kurang sahabat,
-mengumpat, irihati,
-kejam, kasar
-mencemuh, pemarah.

Matanya seolah tersembul keluar

-Sifatnya baik
-rela,tabah,
-menyenangkan,ikut kata.
-Tapi mungkin tidak tepati janji,
-pendendam, tamak
-marah bila tidak puas nafsu syahwatnya.

p/s : tak semestinya perkara yang ditafsirkan ini betul-betul..so,nilai la diri insan itu dengan lebih rasional kan..agak-agak mata Imz kategori mana ehh?hehe....

5 comments:

NiNa' said...

dahsyat ni...

mata besar,
sayu, n mcm nak tersembul.. camne erk..

abesla~

IxoR@ said...

tetiba teringat lagu mata...

tgh pikir kategori mana mata kita nih!

imz jentayu said...

to nina:

memang dasyat pun nina...seram kan.haha..
nina kategori mana ni...antara yang 2 ke..

imz jentayu said...

to sis ixora:

lagu mata?hehe..akak2..
haa...pk kak,suh hubby nilai mata yg ne..hehe

orange.shaker said...

makna disebalik mataku negatif semuanya..apakahh????

Post a Comment

Imz'Journey

Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails

Wednesday, January 6, 2010

Rahsia Mata Wanita

Posted by imz at 11:44 PM

Dari mana datangnya cinta? Dari mata turun ke hati..... Mata juga mengungkap pelbagai makna....firasat tersirat.

Namun firasat ini hanyalah sekadar menambah pengetahuan, tentang tingginya rahsia pusaka Melayu lama yg kaya dgn pelbagai ilmu tilikan tentang insan bergelar WANITA.
Sejauhmana kebenaran tidaklah diketahui dan mungkin sekadar kebetulan semata-mata....
Melalui mata jugak kita seolah-olah boleh melihat insan itu sedang gembira,sedih,resah dan sebagainya..kata orang,mata sukar untuk menipu..so,jom kita baca apa sikap kita,pasangan kita atau orang-orang disekeliling kita melalui M.A.T.A !!!

Saiz mata kecil

-Peramah, banyak cakap, kurang pertimbangan.
-Lelaki boleh jadi kelam kabut akibat mulutnya.
-Bersikap periang tapi bila marah lambat sejuknya.
-Bila bercinta suka tukar pasangan kerana hatinya tidak pernah puas.
-Boleh bahagia dengannya jika dapat penuhi kehendak duniawinya dan melayan syahwatnya dengan baik.


Saiz mata sedang

-Sederhana
-tidak banyak berahsia
-ada pertimbangan
-bertanggungjawab serta perlukan belaian mesra suami

Saiz mata lebar

-Cukup kuat berahsia
- otak kurang cergas
-pemarah
-bertindak tanpa fikir panjang
-kurang teratur
-tiada arah tujuan dan putus asa.
-Tapi boleh setia.
-Nafsu syahwat tinggi.

Mata selalu berkedip

Pemaaf,
-senang dibawa berbincang,
-memahami dan sabar.
-Wanita ini baik

Mata jarang berkedip
Wanita ini istimewa,
-bijaksana,
-baik pekerti,
-setia, adil,
-bertanggungjawab,
-tidak cerewet, membantu dan membahagiakan.

Mata cengkung

-Kurang memuaskan,
-materialistik,
-hidup dengannya boleh sengsara,
-kata manis tapi bohong,
-mahu senang,
-mudah curang,
-bila anda susah dia tidak peduli.


Mata redup

-Wanita ini mudah dipermainkan,
- tidak dapat kawal emosi,
-hati tidak tetap,
- banyak kenalan kurang sahabat,
-mengumpat, irihati,
-kejam, kasar
-mencemuh, pemarah.

Matanya seolah tersembul keluar

-Sifatnya baik
-rela,tabah,
-menyenangkan,ikut kata.
-Tapi mungkin tidak tepati janji,
-pendendam, tamak
-marah bila tidak puas nafsu syahwatnya.

p/s : tak semestinya perkara yang ditafsirkan ini betul-betul..so,nilai la diri insan itu dengan lebih rasional kan..agak-agak mata Imz kategori mana ehh?hehe....

5 comments on "Rahsia Mata Wanita"

NiNa' on January 8, 2010 at 5:47 AM said...

dahsyat ni...

mata besar,
sayu, n mcm nak tersembul.. camne erk..

abesla~

IxoR@ on January 9, 2010 at 2:25 AM said...

tetiba teringat lagu mata...

tgh pikir kategori mana mata kita nih!

imz jentayu on January 9, 2010 at 9:04 PM said...

to nina:

memang dasyat pun nina...seram kan.haha..
nina kategori mana ni...antara yang 2 ke..

imz jentayu on January 9, 2010 at 9:43 PM said...

to sis ixora:

lagu mata?hehe..akak2..
haa...pk kak,suh hubby nilai mata yg ne..hehe

orange.shaker on January 23, 2011 at 6:45 PM said...

makna disebalik mataku negatif semuanya..apakahh????

Post a Comment

Click C.I.N.T.A

asasa