Monday, March 19, 2012

Kenduri Oh Kenduri


Assalamualaikum guyz...
macam mana cuti sekolah? Cukup ke cuti seminggu ?? Oh..kalau tanya Imz, memang tak cukuplah..hehe..jadual pack giler this holiday.Semuanya penuh dengan jemputan kenduri kahwin.

Kenduri Najihah dan Adib ( coursemate di IPG )


isi perut..breakfast di RNR Bukit Merah..huhu..nak drive jauh katakan..hahaha..poyo je kan
Imz sanggup tunggu kenduri bertandang Najihah ke rumah Adib pada Isnin 12 / 3/ 2012. Malah bff kami dari Johor, Raihan pun sanggup datang meskipun berbagai cabaran untuk datang ke Perak.Hahaha...syabas la Raihan !!!

Akhirnya kami sampai di majlis Jihah dengan selamat dan membanggakan, Imz drive ok..paling jauh kot Tanjung Tualang ke Bandar Baru Kedah. hehe...so,my Pinky Baby dah sampai Kedah.

senyum paling manis pengantin kita ni..hehe...tahniah my dear Najihah dan Adib..tolong jaga Najihah kesayangan kami baik-baik yer.

Kami sampai majlis Jihah pukul 1 tengahari, then..makan-makan,snap pic sikit..kami terus balik, kali ni Imz tak nak drive dah..suruh bff, Ina drive pulak. Kami sampai rumah kat Tg.Tualang pukul 5.30 petang. Raihan ikut Shafinaz balik Kg.Gajah..Imz dan Ina pulak teruskan perjalanan ke Teluk Intan. Ina ikut Imz balik Kelantan , kami naik bus ke Pasir Mas pukul 9 malam.2 hari 2 malam je dapat bermanja dengan ma..habis diet den balik kampung..adoiii..

15/3/2012 jam 10 pagi..Imz dan Ina naik bus kat Pasir Mas balik Teluk Intan.Mak aaihhh..perjalanan ambil masa 10jam..tension jap dalam bas!! Tidur rumah Ina satu malam..esok nak gerak pergi Perlis pulak..hohoho.

16 / 3 / 2012
Kenduri Summayyah dan Jamil ( housemate )

Imz dan Ina tunggu bf Ina, Eman datang dari KL..sebab Eman nak jadi pemandu jemputan ke Perlis.Jauh kot..so kenalah guna tenanga lelaki.hehe.Kami gerak dari Kampar pukul 6 petang ,perjalanan sangat mencabar di sebabkan hujan lebat dan kereta pun banyak..kami sampai rumah Mayah pukul 12 malam wooo..masa tu dia tengah berinai.

Mayah selamat bergelar puan pukul 10.30 pagi..

Yeayyy...meet my ex roomate,really miss her..Kak Nita..

Kak Nita dan Kak Wani...berserikan pengantin baru kita..sayang housemate ku !
Ina , Mayah dan pasangan Jamil dan dan dan saya..hehe

Teman kalau dengan bff si Ina ni memang meronsen je..kenduri orang, kami pulak yang bersuap-suap kek..hehe...nak bermanja dengan siapa lagi ye dak?? bff jela ade..hehe

berangan jadi flower girl...

" Selamat Pengantin Baru sahabatku dunia akhirat.."

Sebenarnya apakah ucapan yang paling baik untuk mempelai-mempelai yang baru mendirikan rumahtangga?

Di dalam sebuah hadith, telah diriwayatkan bahawa Aqil Ibnu Ali Abi Talib r.a. telah menikahi seorang wanita dari kalangan Bani Jusham. Lalu orang ramai datang dan berkata, “Semoga berbahagia dan ramai anak.”

Mendengar yang demikian Aqil berkata, “Janganlah kamu mengatakan demikian, kerana sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah melarang yang demikian.”

Mereka lalu bertanya, “Jika demikian, apakah yang patut kami katakan wahai Abu Yazid?”

Aqil menjawab, “Katakan barakah2.jpg (Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu). Begitulah yang diperintahkan kepada kita”.[1]

Di dalam sebuah hadith riwayat Imam Bukhari, diceritakan Rasullulah s.a.w. ternampak kesan Sufrah (sejenis wangian berwarna kuning) di baju Abdul Rahman Bin Auf r.a. lalu beliau bertanya, “Apakah ini?”

Abdul Rahman r.a. menjawab, “saya telah mengahwini seorang wanita dan telah membayar mas kahwin seberat sebiji kurma.”

Rasulullah s.a.w. bersabda, “ barakah1.jpg (semoga kamu diberkati). Adakan walimah walaupun dengan seekor kibash”[2]

Menurut Abu Hurairah r.a. apabila mendoakan seseorang yang baru berkahwin, Rasulullah s.a.w. akan berkata, “

barakah3.jpg(Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu dan menghimpunkan kedua kamu di dalam kebaikkan.)”[3]

Menurut Imam Nawawi di dalam Al-Azkar adalah disunatkan kita mengucapkan seperti ucapan-ucapan Rasulullah s.a.w. di atas. Menurut beliau lagi, adalah makruh kita mengucapkan “Semoga berbahagia dan banyak anak.”[4]

Mana tidaknya, kehidupan pasangan yang diberkatiNya sudah tentu gembira dan bahagia. Sedangkan kehidupan pasangan yang gembira dan bahagia, belum tentu mendapat keberkatanNya.

Wallahu’alam.

Sayangku, semoga pernikahan kamu diberkati dan dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah..amin..
Aku sayang kamu....



2 comments:

lieya orange M.I. said...

tahniah utk roomate kamu :)

imz said...

@ Lieya :

thanks dear Lieya...

Post a Comment

Imz'Journey

Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails

Monday, March 19, 2012

Kenduri Oh Kenduri

Posted by imz at 5:41 AM

Assalamualaikum guyz...
macam mana cuti sekolah? Cukup ke cuti seminggu ?? Oh..kalau tanya Imz, memang tak cukuplah..hehe..jadual pack giler this holiday.Semuanya penuh dengan jemputan kenduri kahwin.

Kenduri Najihah dan Adib ( coursemate di IPG )


isi perut..breakfast di RNR Bukit Merah..huhu..nak drive jauh katakan..hahaha..poyo je kan
Imz sanggup tunggu kenduri bertandang Najihah ke rumah Adib pada Isnin 12 / 3/ 2012. Malah bff kami dari Johor, Raihan pun sanggup datang meskipun berbagai cabaran untuk datang ke Perak.Hahaha...syabas la Raihan !!!

Akhirnya kami sampai di majlis Jihah dengan selamat dan membanggakan, Imz drive ok..paling jauh kot Tanjung Tualang ke Bandar Baru Kedah. hehe...so,my Pinky Baby dah sampai Kedah.

senyum paling manis pengantin kita ni..hehe...tahniah my dear Najihah dan Adib..tolong jaga Najihah kesayangan kami baik-baik yer.

Kami sampai majlis Jihah pukul 1 tengahari, then..makan-makan,snap pic sikit..kami terus balik, kali ni Imz tak nak drive dah..suruh bff, Ina drive pulak. Kami sampai rumah kat Tg.Tualang pukul 5.30 petang. Raihan ikut Shafinaz balik Kg.Gajah..Imz dan Ina pulak teruskan perjalanan ke Teluk Intan. Ina ikut Imz balik Kelantan , kami naik bus ke Pasir Mas pukul 9 malam.2 hari 2 malam je dapat bermanja dengan ma..habis diet den balik kampung..adoiii..

15/3/2012 jam 10 pagi..Imz dan Ina naik bus kat Pasir Mas balik Teluk Intan.Mak aaihhh..perjalanan ambil masa 10jam..tension jap dalam bas!! Tidur rumah Ina satu malam..esok nak gerak pergi Perlis pulak..hohoho.

16 / 3 / 2012
Kenduri Summayyah dan Jamil ( housemate )

Imz dan Ina tunggu bf Ina, Eman datang dari KL..sebab Eman nak jadi pemandu jemputan ke Perlis.Jauh kot..so kenalah guna tenanga lelaki.hehe.Kami gerak dari Kampar pukul 6 petang ,perjalanan sangat mencabar di sebabkan hujan lebat dan kereta pun banyak..kami sampai rumah Mayah pukul 12 malam wooo..masa tu dia tengah berinai.

Mayah selamat bergelar puan pukul 10.30 pagi..

Yeayyy...meet my ex roomate,really miss her..Kak Nita..

Kak Nita dan Kak Wani...berserikan pengantin baru kita..sayang housemate ku !
Ina , Mayah dan pasangan Jamil dan dan dan saya..hehe

Teman kalau dengan bff si Ina ni memang meronsen je..kenduri orang, kami pulak yang bersuap-suap kek..hehe...nak bermanja dengan siapa lagi ye dak?? bff jela ade..hehe

berangan jadi flower girl...

" Selamat Pengantin Baru sahabatku dunia akhirat.."

Sebenarnya apakah ucapan yang paling baik untuk mempelai-mempelai yang baru mendirikan rumahtangga?

Di dalam sebuah hadith, telah diriwayatkan bahawa Aqil Ibnu Ali Abi Talib r.a. telah menikahi seorang wanita dari kalangan Bani Jusham. Lalu orang ramai datang dan berkata, “Semoga berbahagia dan ramai anak.”

Mendengar yang demikian Aqil berkata, “Janganlah kamu mengatakan demikian, kerana sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah melarang yang demikian.”

Mereka lalu bertanya, “Jika demikian, apakah yang patut kami katakan wahai Abu Yazid?”

Aqil menjawab, “Katakan barakah2.jpg (Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu). Begitulah yang diperintahkan kepada kita”.[1]

Di dalam sebuah hadith riwayat Imam Bukhari, diceritakan Rasullulah s.a.w. ternampak kesan Sufrah (sejenis wangian berwarna kuning) di baju Abdul Rahman Bin Auf r.a. lalu beliau bertanya, “Apakah ini?”

Abdul Rahman r.a. menjawab, “saya telah mengahwini seorang wanita dan telah membayar mas kahwin seberat sebiji kurma.”

Rasulullah s.a.w. bersabda, “ barakah1.jpg (semoga kamu diberkati). Adakan walimah walaupun dengan seekor kibash”[2]

Menurut Abu Hurairah r.a. apabila mendoakan seseorang yang baru berkahwin, Rasulullah s.a.w. akan berkata, “

barakah3.jpg(Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu dan menghimpunkan kedua kamu di dalam kebaikkan.)”[3]

Menurut Imam Nawawi di dalam Al-Azkar adalah disunatkan kita mengucapkan seperti ucapan-ucapan Rasulullah s.a.w. di atas. Menurut beliau lagi, adalah makruh kita mengucapkan “Semoga berbahagia dan banyak anak.”[4]

Mana tidaknya, kehidupan pasangan yang diberkatiNya sudah tentu gembira dan bahagia. Sedangkan kehidupan pasangan yang gembira dan bahagia, belum tentu mendapat keberkatanNya.

Wallahu’alam.

Sayangku, semoga pernikahan kamu diberkati dan dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah..amin..
Aku sayang kamu....



2 comments on "Kenduri Oh Kenduri"

lieya orange M.I. on March 19, 2012 at 11:49 PM said...

tahniah utk roomate kamu :)

imz on April 15, 2012 at 1:39 AM said...

@ Lieya :

thanks dear Lieya...

Post a Comment

Click C.I.N.T.A

asasa