Sunday, October 9, 2011

Nilai Kematangan Diri

Anda matang sekiranya :

1. Anda dapat bertenang dan bersabar seandainya hajat anda
tidak tercapai.
2. Anda mampu menyembunyikan perasaan anda yang luka dan tersinggung
oleh seseorang dalam kumpulan dan berlaku sebagai biasa.
3. Anda tidak merasa iri hati bila melihat orang lain dipuji dan disanjung.
4. Anda dapat menghadapi kebencian orang yang anda benar-benar merasa
tidak sewajar dengan mereka.
5. Anda mampu menguasai nafsu gelojoh walaupun anda ingin mendapat
perkara yang anda fikir boleh dapat.
6. Anda dapat menahan rasa sakit hati dan malu seandainya anda tidak
dapat hidup setaraf dengan rakan sejawat anda yang lain.
7. Anda terus berlaku adil dan saksama walaupun suasana sekeliling
menghalang maksud anda.
8. Anda dapat menerima kritik atau salah faham orang tanpa memperbesar-
besarkannya.
9. Anda memandang jauh kedepan, umpamanya dengan sabar menangung
kesusahan demi kepentingan masa depan, tanpa merasa resah, bimbang
dan ragu.
10. Anda memberi persetujuan kepada pendapat- pendapat yang anda tidak
setujui dalam perdebatan tanpa merasa sakit hati atau tidak senang.
11. Anda berbahagia bersendirian dengan mempunyai satu kegemaran atau
hobi yang benar-benar anda minati.
12. Anda mengaku dengan jujur tidak tahu bila anda betul-betul tidak tahu,
tanpa merasa malu.
13. Anda menghadapi orang-orang tua atau orang- orang yang lebih
berpengaruh tanpa sentiasa berusaha untuk menimbulkan kesan-kesan
negatif.
14. Anda akan cuba melakukan sesuatu dengan sederhana bukannya
berlebih-lebihan untuk menunjukkan bahawa anda dapat melakukannya
dengan lebih sempurna.
15. Anda dapat mendahulukan kepentingan orang lain walaupun anda tidak
merasa senang kerananya.
16. Anda boleh berlaku wajar dan saksama terhadap orang-orang yang tidak
anda sukai.
17. Anda dapat menwujudkan rasa kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat
tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka.
18. Sekiranya anda lelaki, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan
wanita tanpa berfikir bahawa anda adalah lelaki yang jadi idaman setiap
wanita.
19. Sekiranya anda wanita, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan
orang lelaki secara jujur.


Imz sendiri terfikir-fikir...apakah aku sudah cukup matang sesuai dengan usia 24 tahun ???
Mungkin terdapat segilintir orang berpendapat Imz masih kurang berdikari dalam erti kata yang sama,kurang matang..hehe..tapi dari sehari ke sehari, Imz cuba memperbaiki diri..menjadi gadis yang lebih tinggi kematangan fikirannya.InsyaALLAH...Imz sedang belajar menghadapi dugaan-dugaan hidup dengan lebih rasional..kalau ikutkan hati ,memanglah susah..dah la
'hati tisu',memang penat lah nak sensitif,nak menangis..rugi diri sendiri jugak kan..

Syukurlah ada insan-insan yang sudi menjadi pendengar setia dan penasihat terbaik saat dilanda masalah..Terima kasih kerana masih di sisi Imz !!!

2 comments:

diana said...

dalam diri semua orang ada
sikap tak matang tu..
jadi tak perlu dirisaukan sangt..
tak matang ni perlu jugak dalam sesetangah keadaan..setiap apa sifat yang ada dalam diri kita ada gunanya..:)

imz said...

@diana :

thanks dear...
emm...itulah,kita kena guna akal fikiran untuk berhadapan dengan sesuatu situasi...

Post a Comment

Imz'Journey

Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails

Sunday, October 9, 2011

Nilai Kematangan Diri

Posted by imz at 12:53 AM
Anda matang sekiranya :

1. Anda dapat bertenang dan bersabar seandainya hajat anda
tidak tercapai.
2. Anda mampu menyembunyikan perasaan anda yang luka dan tersinggung
oleh seseorang dalam kumpulan dan berlaku sebagai biasa.
3. Anda tidak merasa iri hati bila melihat orang lain dipuji dan disanjung.
4. Anda dapat menghadapi kebencian orang yang anda benar-benar merasa
tidak sewajar dengan mereka.
5. Anda mampu menguasai nafsu gelojoh walaupun anda ingin mendapat
perkara yang anda fikir boleh dapat.
6. Anda dapat menahan rasa sakit hati dan malu seandainya anda tidak
dapat hidup setaraf dengan rakan sejawat anda yang lain.
7. Anda terus berlaku adil dan saksama walaupun suasana sekeliling
menghalang maksud anda.
8. Anda dapat menerima kritik atau salah faham orang tanpa memperbesar-
besarkannya.
9. Anda memandang jauh kedepan, umpamanya dengan sabar menangung
kesusahan demi kepentingan masa depan, tanpa merasa resah, bimbang
dan ragu.
10. Anda memberi persetujuan kepada pendapat- pendapat yang anda tidak
setujui dalam perdebatan tanpa merasa sakit hati atau tidak senang.
11. Anda berbahagia bersendirian dengan mempunyai satu kegemaran atau
hobi yang benar-benar anda minati.
12. Anda mengaku dengan jujur tidak tahu bila anda betul-betul tidak tahu,
tanpa merasa malu.
13. Anda menghadapi orang-orang tua atau orang- orang yang lebih
berpengaruh tanpa sentiasa berusaha untuk menimbulkan kesan-kesan
negatif.
14. Anda akan cuba melakukan sesuatu dengan sederhana bukannya
berlebih-lebihan untuk menunjukkan bahawa anda dapat melakukannya
dengan lebih sempurna.
15. Anda dapat mendahulukan kepentingan orang lain walaupun anda tidak
merasa senang kerananya.
16. Anda boleh berlaku wajar dan saksama terhadap orang-orang yang tidak
anda sukai.
17. Anda dapat menwujudkan rasa kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat
tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka.
18. Sekiranya anda lelaki, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan
wanita tanpa berfikir bahawa anda adalah lelaki yang jadi idaman setiap
wanita.
19. Sekiranya anda wanita, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan
orang lelaki secara jujur.


Imz sendiri terfikir-fikir...apakah aku sudah cukup matang sesuai dengan usia 24 tahun ???
Mungkin terdapat segilintir orang berpendapat Imz masih kurang berdikari dalam erti kata yang sama,kurang matang..hehe..tapi dari sehari ke sehari, Imz cuba memperbaiki diri..menjadi gadis yang lebih tinggi kematangan fikirannya.InsyaALLAH...Imz sedang belajar menghadapi dugaan-dugaan hidup dengan lebih rasional..kalau ikutkan hati ,memanglah susah..dah la
'hati tisu',memang penat lah nak sensitif,nak menangis..rugi diri sendiri jugak kan..

Syukurlah ada insan-insan yang sudi menjadi pendengar setia dan penasihat terbaik saat dilanda masalah..Terima kasih kerana masih di sisi Imz !!!

2 comments on "Nilai Kematangan Diri"

diana on October 9, 2011 at 1:56 AM said...

dalam diri semua orang ada
sikap tak matang tu..
jadi tak perlu dirisaukan sangt..
tak matang ni perlu jugak dalam sesetangah keadaan..setiap apa sifat yang ada dalam diri kita ada gunanya..:)

imz on October 9, 2011 at 2:03 AM said...

@diana :

thanks dear...
emm...itulah,kita kena guna akal fikiran untuk berhadapan dengan sesuatu situasi...

Post a Comment

Click C.I.N.T.A

asasa